19 Ağu 2014

Palio

Palio, Siena'da 2 temmuz ve 16 ağustos olmak üzere her yıl 2 defa gerçekleştirilen bir tür at yarışıdır.

Yarışa 17 mahalle (contrada) katılıyor. Ancak yarışın yapıldığı alan (Piazza del Campo) çok dar olduğundan tek seferde bunlardan yalnızca 10 tanesi yarışabiliyor. Buna da kura çekimi ile karar veriliyor. Yarışamayan 7 mahalle bir sonraki yarışa direkt olarak katılma hakkını elde ediyor. Kalan 3 mahalle de yine kurayla belirleniyor. Diğer bir ilginç kura da hangi mahallenin hangi atla yarışa katılacağının  belirlendiği kura. Öyle her mahalle kendi atını yetiştiremiyor, bu yüzden hangi atın hangi mahalleye çıkacağı da çok önemli. Çünkü iyi olan at hangi mahalleye gelirse o mahallenin şansı önemli ölçüde artmış oluyor. Bu yüzden kura çekimi sonrasında ata birşey olmasın diye diğer mahallelerden saklıyorlar! Çünkü atın değişmesi gibi birşey söz konusu değil, yarışa mutlaka o at ile katılmak zorunda mahalle. Eğer ata birşey olursa mahalle yarıştan çekilmek zorunda kalıyor. 16 Ağustos'ta yapılan yarış öncesi Giraffaların atı sakatlandığı için söz konusu mahalle yarıştan çekilmek zorunda kaldı ve 10 yerine 9 mahalle yarıştı. Bunu fırsat bilen diğer mahalle ahalisi ise ata zarar vermek adına herşeyi yapmaya hazır! Hatta bir gün öncesinde verilen yemek sırasında hem jokeyi hem de atı zehirleyebilirler! O yüzden taa ki her at ve jokey yarış günü öğlen 2 civarında kendi mahallelerinde bulunan kiliselerde kutsanana kadar koruma altında olmak zorundalar. Hatta ben sırf renklerini beğendiğim için Leocorno mahallesine ait bir fular almıştım ve boynuma takmıştım. Siena sokaklarını gezerken birden kendimi Civetta bölgesinde buldum. Civettalılar oturmuş birlikte yemek yiyorlardı, ben de saf saf etrafa bakınıyordum ki adamın teki gelip "No Signora!" diye beni tehdit edinceye kadar! Ben ne olduğunu pek anlayamadım ilk başta ama sonradan rehberimizin bize söyledikleri geldi aklıma yani size yukarıda anlattığım olay: meğersem atı oralarda saklıyorlarmış, ben de rakip mahalleden olduğum için (!) adam oraya girmeme izin vermedi. Tabiki ben tırs tırs geri döndüm.

Peki diyelim ki Drago mahallesinden bir çocuk Civetta mahallesinden bir kızla evlendi, peki doğacak çocukları hangi mahalleden sayılacak? Bunun için evlenmeden önce bir sözleşme yapıyorlar, böylelikle çocuğun hangi mahalleye ait olacağı doğmadan belirlenmiş oluyor. Bu yarış Sienalılar için bu denli önemli bir olay!  

Yarış başlamadan önce mutlaka sahanın içerisinde kalan alanda yerinizi almanız gerekiyor. Şahsen biz 4'te girdik içeri, yarışın 7'de başladığı düşünülürse erken gibi gelebilir ama bir kere kapılar kapandığında yarışı izlemeniz için yalnızca paralı yerler kalıyor, bunlar da 300 euro'dan başlıyor. Seçim sizin tabi! Ben zenginim deyip kenarlarda oturmak isterseniz ortadaki onbinlerce kişi size gıptayla bakıp iç geçirirler! Çünkü dediğim gibi içeri bir kere girdiniz mi bir daha çıkış yok! Yemeğinizi ya önceden yiyeceksiniz ya da içeri gelirken alacaksınız. Tüketeceğiniz sıvı miktarına da çok dikkat edin yoksa tuvalet ihtiyacınızı karşılayamazsınız =)

Bütün bunların sonucunda yarışın saatlerce süreceğini sanıyorsanız yanılıyorsunuz! Çünkü yarış sadece ve sadece 1 dak 20 saniye sürüyor! Piazza del Campo'da 3 tur veeee siz ortada kendi çevrenizde dönerek yarışın ne olduğunu anlayana kadar çoktan bitmiş oluyor =) Değer mi? diye sorarsanız bence değer! O havayı solumak gerçekten çok özel bir deneyim. Ölmeden önce görmeniz gereken 100 etkinlik başlığı gibi birşey açmak gerekse mutlaka Palio'yu içine koymak gerekirdi diye düşünüyorum.

Bu arada ilginç bir ayrıntı da yarış esnasında kazanmak adına herşeyin mübah olması! Rakip takımın atını düşürebilirsiniz hatta jokeyi dürtüp yere fırlatabilirsiniz! Eğer jokey düşer ve at yarışa devam edip de kazanırsa yarışı o mahalle kazanmış oluyormuş. Çünkü asıl önemli olan jokey değil onların gözünde; at! Şu ana kadar böyle bir zafer kazanılmamış gerçi...

Bu sene Civettalar kazandı (beni tehdit eden adamın takımı!). Gerçekten onlar için ne kadar önemli bir şey olduğunu yarış sonrası kutlamalar sırasında gördüm çünkü hepsi ağlıyordu! Algılaması güç bir durum... Şimdi Civettalar 1 sene boyunca her ayın 16'sında kazandıkları bu galibiyeti düşmalarını çatlatırcasına kutlayacaklar.

Palio'nun yapıldığı meydan burası, ortadakilerden birisi ben olabilirim =)

Mahallelerin bayrakları şehrin her bir yanında satılıyor!

Yarış öncesi Drago mahallesinin atının kilise tarafından kutsanma anı!

Ödülün Duomo'dan alınıp Piazza del Campo'ya taşınma seremonisi


16.08.2014 Palio yarışının Rai 2 tarafından verilen görüntüleri
                      



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder